حضرت خاتم‌الانبیاء(ص): «مَن ماتَ وَ لَم یَعرِف امام زمانِهِ ماتَ میتَتً جاهِلیهَ». مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۲۴۶.

شناخت امام هر زمان از هر واجبی، واجب‌تر است. نشناختن امام حسین(ع) در زمان ایشان باعث بوجود آمدن واقعه‌ی کربلا شد. نشناختن و پیروی نکردن از اهل‌بیت(ع) در هر زمان موجب نابودی و بیچارگی اهل‌ زمین شده‌است. نشناختن امیرالمومنین(ع) در زمان ایشان باعث توهین‌ها و در نهایت پرسیدن تعداد تارهای موی فرد در مسجد از خلیفه‌ی خدا روی زمین شد!!

شناختنامه‌ی امام عصر(ع)

  • نام: م-ح-م-د
  • لقب: مهدی، صاحب‌الامر، حجة
  • کنیه: ابولقاسم
  • نام‌ پدر: حسن(ع)
  • نام مادر: نرجس خاتون(س)
  • تاریخ ولادت: ۱۵ شعبان ۲۵۵
  • محل ولادت: سامرّٰٰاءِ
  • مدت امامت، مدت عمر: آن بزرگوار زنده و از نظرها پنهان می‌باشد و در هر وقت خدای تعالی بخواهد ظاهر میشود.
    سال ۲۵۵ هجری قمری تولد حضرت صاحب الزمان علیه السلام است. مدت عمر ایشان الآن که در سال ۱۴۴۴ قمری هستیم، اگر روز ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری برابر با سه شنبه ۱۲ مرداد ۲۴۸ هجری شمسی و دوم آگوست ۸۶۹ میلادی باشد، عمر شریف آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف تا به امروز چیزی حدود اعداد زیر می‌باشد :
    *۱۱۵3 سال شمسی
    *۱۱۸9 سال هجری قمری
    *۱۱۵4 سال میلادی

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  سال 255 هجری قمری به دنیا آمدند، شیخ مفید معتقد است که از ابتدای تولد نیز شروع غیبتشان است . دیگر دانشمندان معتقدند  امام عصر روحی فداه در 5 سال اول زندگی محضر امام حسن عسکری علیه السلام  بوده اند‌‌.
از سال 260 و در سن 5 سالگی یعنی روز شهادت  امام حسن عسکری علیه السلام روز شروع امامت و غیبت صغری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  آغاز شده  و 69 سال امام از طریق نایبان خاص که چهار نفر مشهورند  این  چهار نایب خاص امام علیه السلام را می دیدند. این دوران، دوران غیبت صغری و تا ۷۴ سالگی امام مهدی ارواحنا فداه است. کسان دیگری غیر از اینها نیز در این دوران امام را دیدند.
در اینکه افراد بسیاری امام را در 5 سال اول زندگی و بعد از آن در 69 سال غیبت صغری دیدند، شکی نیست اما در بحث غیبت کبری که از سال 329 اتفاق افتاد، ما شاهد حکایت هایی از دیدار افرادی هستیم. اما چون در دوران غیبت هستیم، اصل بر ندیدن امام است و اگر کسی ادعای ملاقات کند، ما به سادگی نمی پذیریم و باید دلیل متقن ارائه دهد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست